KARDELEN KOLEJİ FORUMU

Hoşgeldiniz

Join the forum, it's quick and easy

KARDELEN KOLEJİ FORUMU

Hoşgeldiniz

KARDELEN KOLEJİ FORUMU

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kardelen Koleji Forumu


    HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM

    enesberkgüçlü
    enesberkgüçlü
    Yeni Üye
    Yeni Üye


    Erkek
    Mesaj Sayısı : 1345
    Nerden : Nevşehir
    İş/Hobiler : futbol oynamak,bilgisayarla uğraşmak
    Kayıt tarihi : 16/04/08

    Kişi sayfası
    Paylaşım:
    HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM Left_bar_bleue9999/1000HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM Empty_bar_bleue  (9999/1000)
    Güç:
    HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM Left_bar_bleue9999/1000HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM Empty_bar_bleue  (9999/1000)
    Tecrübe:
    HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM Left_bar_bleue9999/1000HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM Empty_bar_bleue  (9999/1000)

    HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM Empty HEPİMİZ TÜKETİCİYİZ VURGUN YEMEYELİM

    Mesaj tarafından enesberkgüçlü Salı Mayıs 06, 2008 4:35 pm

    1 YTL, 5 YTL, 10 YTL derken çeşitli kurumlara her yıl milyarlarca YTL ödüyoruz. Peki, sabit ücret, yıllık aidat gibi bu ödemelerin hukuka uygunluğunu ne kadar sorguluyoruz?


    Tüketici hakkının ihlal edildiğini düşünen ve bu çerçevede yargı yoluyla mücadele edenler yok değil. Ama gerçek şu ki, birçoğumuz nereye ne kadar
    ödediğimizi bile bilmiyoruz.

    Neyse ki tüketici dernekleri var. Milyonlarca tüketici adına mücadale veren bu dernekler, bilgilendirmenin yanısıra sorunlu konuların takibini de kararlılıkla sürdürüyor.

    Bu çerçevede, son yıllarda en çok şikayet gelen konuların başında sabit ücret var. Türk Telekom abonesi olan 19 milyon kişiden yılda toplam 3 milyar
    690 milyon YTL sabit ücret tahsil ediyor. Kredi kartlarından alınan yıllık ücretler, herhangi bir kredi aldığnızda zorunlu olarak yapılan ve 300 YTL'yi bulan hayat
    sigortaları, hesap işletim bedelleri, deprem bölgesine yardım adıyla başlatılan ve hala alınan ÖTV vs... Tüm bunlar hukuka uygun mu? Ödememiz gerekiyor mu?


    Hakkımızın ihlal edildiğini düşünüyorsak ne yapmamız, nereye başvurmamız gerekiyor? Bugüne kadar mahkeme yoluyla bu tahsilatlara itiraz eden vatandaşlarımız ne gibi sonuçlar aldılar?

    Bilmeniz gereken herşey bu dosyada...

    Bugün, Türk Telekom'un halka arz ilanlarında da "Risk Unsuru" olarak altını çizdiği sabit ücrette gelinen son noktaya bakacağız..

    SABİT ÜCRET YASAL MI?

    İDDİA: DEĞİL, ÇÜNKÜ SABİT ÜCRET ANCAK BELLİ BİR HİZMET KARŞILIĞI ALINABİLİR

    Sabit ücretin yasal olmadığını savunanlar şu noktanın altını çiziyor: Belli bir hizmet karşılığı alınmıyor.. Örneğin GSM operatörleri "Ayda şu kadar
    ödeyin, şu kadar ücretsiz konuşun" diyor. Türk Telekom'a ise konuşsak da
    konuşmasak da sabit ücret ödüyoruz. Şu an için değişik tarifelerde tahsil
    edilen sabit ücret miktarları şöyle:

    Türk Telekom'un web sitesindeki bilgiler ışığında bugün itibarıyla abonelerden alınan sabit ücret miktarları şöyle:

    ŞirketHATT: 35.49 YTL (Karşılıksız ödeniyor)

    KonuşkanHATT: 20.41 YTL (Karşılıksız ödeniyor)

    StandartHATT: 12.55 YTL (Karşılıksız ödeniyor)

    HesaplıHATT: 7.90 YTL (Karşılığında 10.62 YTL'lik ücretsiz konuşma hakkı var ancak saat 22:00-07:00 arasında. Kullanmadığınız süre bir sonraki aya devredilmiyor)

    YazlıkHATT: 94.75 YTL (Karşılığında 111.52 YTL'lik ücretsiz konuşma hakkı var ancak saat 22:00-07:00 arasında. YazlıkHATT'da sabit ücret de konuşma
    hakkı da yıllık olarak düzenlenmiş)

    Yani iki tarifeden kontör karşılığı, diğerlerinden ise karşılıksız sabit ücret alınıyor.


    TELEKOM'UN YANITI: ŞEBEKENİN FAAL TUTULMASI KARŞILIĞI ALINIYOR

    Türk Telekom'un itirazı, sabit ücretin sistemin çalışır halde tutulması
    karşılığı olduğu, şahıs hiç arama yapmasa bile şebeke faal durumda
    tutularak aranmasının sağlandığı ve bunun bir maliyet teşkil ettiği
    şeklinde.

    Nitekim, konu yargı nezdinde de bugüne kadar bu şekilde değerlendirildi ve
    406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunun Ek 18inci maddesine 29.01.2000 tarih
    ve 4502 sayılı kanunla eklenen son fıkraya dayanılarak tüketici aleyhinde
    sonuçlandı. Gerekçeli karar şöyle:

    “Bir iş ve hizmetin karşılığı olarak alınan ücret; abonman ücreti, sabit
    ücret, konuşma ücreti, hat kirası ve benzeri kira, ücretler ve bunlar gibi
    değişik ücret kalemlerinden birisi ve birkaçı olarak tespit edilebilir” denilmektedir.
    Anılan fıkrada bir iş veya hizmetin karşılığı olarak alınan ücret çeşitleri arasında yer alan
    Sabit ücretin mobil telefon hatlarının hiç konuşma yapmadan gelen aramaları cevaplendırmması, sürekli baz istasyonları aracılığı ile kontrol edilmesi ve çalışır durumda olmasının sağlanması amacıyla yapılan işletme maliyetinin karşılığında, bir tarifeye ve abonelik sözleşmesine dayanılarak alındığı anlaşılmaktadır. Taraflar arasında düzenlenen telefon abone sözleşmesinde aboneden her ay sabit ücret alınacağı kararlaştırılmıştır. 406 sayılı telgraf ve telefon yasası ve taraflar arasında düzenlenen telefon abone sözleşmesine dayalı olarak telefon abonesinden her ay sait ücret alınması usul ve yasaya uygun”

    Sabit ücrete itiraz eden tüketiciler Hakem Heyetleri'nde kazanırken,
    Tüketici Mahkemeleri'nde 2000 yılında yapılan bu ek gerekçe gösterilerek
    davaları kaybettiler. Son olarak dün Nevşehir'de Türk Eğitim-Sen
    Başkanı'nın başvurusu üzerine hakem heyetinden sabit ücretin iptali ve
    yasal faiziyle geri ödenmesi kararı çıktı. Ancak, Türk Telekom'un itiraz etmesi
    durumunda konu Tüketici Mahkemesi'ne taşınacak.

    İDDİA: TELEKOM'UN SAVUNMASI TİCARET KURALLARINA AYKIRI

    TÜDEF Başkanı Ali Çetin Telekom'un itirazını ticaret kurallarına da aykırı
    bulduğunu şu örnekle açıklıyor:

    "Telekom'un “sabit ücret” uygulaması açık, bariz ve yasal olmayan bir
    uygulama olduğu gibi ticari “etik” açısında da uygun değildir. Bu tür bir
    uygulama genel ticaret kurallarına aykırı “hakim durumu kötüye kullanma”
    dır ki başka bir sektörde olsa herhalde uygulayan firmaya hiçbir tüketici
    bir daha uğramazdı. Örneğin; bir tüketici girdiği bir ayakkabı mağazasında
    “ayakkabı fiyatı 50,00 YTL ama biz sizin için bu ayakkabıyı rafta
    bulunduruyoruz , bu dükkanı sizin için açık tutuyoruz, dahası arada bir
    tozunu alıyoruz bu nedenle siz ayakkabı bedeline ilave olarak bir 5;00
    YTL’de sabit ücret ödeyeceksiniz” dese bu normal karşılanır mıydı? En
    azından ömür boyu o satıcı ayakkabıları ile baş başa kalırdı sanırım.
    Yine , bir elektrik dağıtım şirketinin hem elektrik tüketim bedeli, hem de
    çekilen hat ve dikilen direk bedeli alması yasal ve mümkün mü? Değil,
    çünkü hat çekilmeden elektrik akımını sağlamak zaten mümkün değildir. Aynı
    durum Telekom için de geçerlidir. Hattı açık tutmadan ticari faaliyetini
    sürdürmesi mümkün değildir.Telekom'un sabit ücret gerekçesinin bundan
    farklı hiçbir açıklaması yoktur.

    Haberleşme hizmetinin açık tarifi; hattın konuşulabilir durumda
    tutulmasıdır, aksi takdirde haberleşme hizmeti zaten yapılamaz. Hattın
    konuşmaya açık tutulması demek gerekli alt yapı hizmetinin yerine
    getirilmesi demektir. Bunun için yani haberleşmenin yapılabilmesi için bir
    takım harcamaların yapılması gerekir. Hizmetin sağlanması için işgücüne de
    ihtiyaç vardır. İşte haberleşme hizmeti için gerekli olan tüm giderler
    dikkate alınmak suretiyle haberleşme birim zaman ücreti belirlenir.
    Haberleşme birim zaman ücreti dışında ayrıca bir ücret alınması haksız ve
    yasal dayanaktan yoksundur.


    Esasen sistemin açık tutulması telefon eden tüketicinin talebi değil
    şirketin zorunlu olarak yapması gereken bir işlemdir. Eğer sistem faal
    tutulmasa o takdirde şirketin varlığı da söz konusu olmayacaktı. Sistem
    faal olması tüketici şirketin bu hizmetini almak için bir talepte
    bulunmayacaktı başka bir anlatımla hattın açık tutulması şirketin var oluş
    sebebi ve asıl faaliyet konusudur. Sistem tüketici için faal tutulmamakta
    şirketin faaliyeti için açık tutulmaktadır.


    Verilen hizmet göz önünde tutulduğunda, sabit telefon ağına ne kadar çok
    kişi abone olursa o kadar aranabilecek kişi sayısı artacaktır. Bu durum
    telefon edilecek kişi sayısını yani sistemde birbiri ile konuşacak
    tüketici sayısını artırdığından dolayı sistemin gelir ve kar elde etmesini
    de artırmaktadır. Hiç telefon etmeyen bir abone dahi sabit hatlarla
    telefon alır konumda olması dolayısı ile aldığı telefon oranında şirkete
    gelir/kar etme olanağı vermektedir. Eğer sistem çalışır durumda olmasa telefon eden de hizmet alamayak, bu nedenle sistemde kalmasının manası kalmayacaktır. Sistemin çalışır durumda olması esasen telefon alan tüketici için değil , telefon eden tüketici içindir. Ayrıca bir an için tüm mantıki, hukuksal, etik gerekçeleri bir yana bırakıp sabit ücreti kabul etsek bile neye göre
    belirlendiği belirsiz bir ücreti kabul etmek mümkün değil"

    TEKEL KONUMUNDAKİ TELEKOM'UN SÖZLEŞMESİ DE TARTIŞILIYOR



    Telekom şehir içi görüşmelerde tekel konumunda. Bu konuda tüketici
    herhangi bir alternatife sahip değil. Sabit hatlarla hizmet veren
    başkaca bir kuruluş veya şirket yok. Tüketicinin hazırlanan sözleşmeye
    itirazı söz konusu bile değil. Sözleşme imzalanırken tüketici
    sözleşmenin herhangi bir maddesinin değiştirilmesini isteyemez ve tartışamaz
    , böyle bir talep olsa dahi şirketin bu talebi kabul etmediği ve
    etmeyeceği yıllardır süren uygulama ile sabittir. Sözleşmeler yasa
    maddesinde açıkça belirtilen sözleşmenin 123 punto olması gibi şekil
    şartlarına sahip değildir.


    HABERTÜRK'ÜN NOTU:


    Tüketicilerin yıllık olarak 3 milyar YTL’yi aşkın bir ücret ödemesini gerektiren sabit ücret konusunda henüz yargı makamları son sözünü söylemiş değil. Çünkü bu konuda Yargıtay’ın yerleşik içtihatları oluşmadı. Konu, Yargıtay’da nihai çözüme ulaşıncaya kadar sabit ücret konusu tüketicilerle Türk Telekom arasında tartışmalı kalmaya devam edecek. HABERTURK.COM
    bu süreci yakından takip ederek okurlarıyla paylaşmaya devam edecek.

      Forum Saati Cuma Mayıs 17, 2024 5:11 am